Optellen in Excel
Microsoft Excel kan vrij simpel gebruikt worden als een zeer krachtige rekentool. Optellen in Excel is één van de functies die je door Excel kan laten uitvoeren. Het maakt niet uit of je miljoenen waardes of juist maar een paar waardes wilt optellen in Excel, het programma regelt het voor je. Echter, net als alle andere softwareprogramma’s zal je wel enige input moeten geven om Excel het gewenste resultaat te laten berekenen. Je kunt hiervoor Excel formules voor optellen gebruiken, zoals de SOM functie. Daarnaast kan je ook simpelweg een combinatie van ‘=’ & ‘+’ tekens gebruiken om waardes uit verschillende cellen op te tellen. Meer weten over hoe dit precies in zijn werk gaat? Lees dan verder.
Hoe Optellen in Excel?
Optellen in Excel kan op diverse manieren, de simpelste en minst geavanceerde manier is waardes uit verschillende cellen bij elkaar optellen d.m.v. het ‘+’ symbool. Voor kleine en snelle berekeningen is dit prima. Mocht je echter tientallen cellen of meer bij elkaar optellen dan kan je veel beter de SOM functie gebruiken. Binnen deze functie is het mogelijk om meerdere bereiken en hele grote bereiken aan cellen bij elkaar op te tellen. Beide manieren zijn relatief simpele formules voor optellen in Excel. Daarnaast zijn er nog twee ietwat gevorderde functies, namelijk de SOM.ALS & de SOMMEN.ALS functie. Deze gaan we nu iets uitgebreider uitleggen.
Uitgebreide uitleg over optellen in Excel
De SOM.ALS functie telt de cellen bij elkaar op die voldoen aan het criterium dat of de voorwaarde die je hebt ingesteld.
=SOM.ALS(bereik, criterium, [optelbereik])
Stel dat een groepje vrienden een spellenavond heeft gehad en alle punten voor elk spel in Excel heeft opgeslagen. We zouden de SOM.ALS formule nu kunnen gebruiken om het aantal punten per persoon te kunnen tellen. Dit ziet er als volgt uit voor Nancy:
=SOM.ALS(A2:A37; E2; C2:C37)
Als je deze formule nog wilt uitbreiden en het aantal punten van een persoon wilt bereken voor een bepaald spel dan kan je de SOMMEN.ALS formule gebruiken.
De SOMMEN.ALS formule telt het aantal cellen op dat word gespecificeerd door een gegeven set voorwaarden of criteria.
=SOMMEN.ALS(optelbereik; criteriumbereik1; criteria1; …)
Om voor Thor het aantal punten te berekenen voor het darten kan de volgende formule gebruikt worden:
=SOMMEN.ALS(C2:C37;A2:A37;E5;B2:B37;E6)
Excel Specialist gebruiken?
Eenieder zou moeten doen waar hij of zij goed in is. Mocht Microsoft Excel niet jou sterkste punt zijn en besteed je deze werkzaamheden liever uit aan een Excel specialist? Dan hoef je niet verder te kijken en ben je bij Bouwmeester Consultancy aan het juiste adres. Bespreek gerust vrijblijvend de mogelijkheden en wie weet ben je binnenkort van al je Excel taken verlost!
Vond je dit een interessante blog? Lees dan ook eens over hoe Excel en AI samen gebruikt kunnen worden en laat je informeren.