Bent u bekend met grote datasheets die ontzettend veel data bevatten? Zo ja, dan ziet u soms vast ook door de bomen het bos niet meer. Om overzicht en structuur terug te kunnen krijgen in uw grote datasheets kan een filter in Excel een handige oplossing zijn. Een Excel Filter kan ervoor zorgen dat alleen nog relevante data wordt weergeven en alle niet relevante data achterwege blijft. Mocht u meer informatie willen met betrekking tot Filters in Excel, lees dan gerust verder.
Hoe Excel Filter gebruiken?
‘Hoe Excel Filter gebruiken?’ is een veelvoorkomend probleem, in de rest van dit artikel leest u hoe Excel filters precies werken en hoe u ze in uw voordeel kunt gebruiken. Het doel van een Excel filter is uiteraard om relevante data te weergeven. Er zijn meerdere manieren om een Excel filter te gebruiken, we gaan de verschillende opties nu afzonderlijk bespreken.
- Excel Tabel creëren om te kunnen filteren.
Je kan van je data een Excel Tabel maken, vervolgens heb je voor elke kolom een filteroptie. Er kan vervolgens op alfabetische volgorde worden gesorteerd (van A naar Z), deze functie kan ook gebruikt worden om getallen van klein naar groot te filteren.
Je kan per kolom ook gebruik maken van specifieke tekstfilters. Met deze filters kan je op specifieke typen tekst filteren, met veel verschillende opties. Daarnaast zou je ook specifieke onderdelen uit de kolom weg kunnen laten of zichtbaar kunnen maken. Stel je wilt alle data gerelateerd aan ‘Government’ zien, dan kan je alleen dit onderdeel selecteren.
- Start -> Bewerken -> Sorteren en filteren
Je kan ook filteren in een dataset d.m.v. de knop ‘Sorteren en filteren’. Om deze knop te kunnen gebruiken moet eerst het cellenbereik waarover je wilt filteren gekozen worden. Ook hier kan je sorteren van oud naar nieuw, A tot Z, groot naar klein. Als je gebruik maakt van de optie ‘Filter’ dan krijg je dezelfde opties als bij de tabel omschreven staat. Daarnaast is het hier nog mogelijk om aangepast te sorteren.
Met deze optie kun je bijvoorbeeld eerst kolom A van A tot Z sorteren en vervolgens kolom B van groot naar klein. Hiermee kan je als het ware een gecombineerde filter optie maken.
Filteren in Excel is vaak een kwestie van gewoon proberen en kijken hoe je de filteroptie in je voordeel kan laten werken. Met bovenstaande tips & tricks zal het filteren in Excel zeker moeten lukken.
Hulp bij Excel nodig?
Gebruik je vaak Excel en zou je wel wat hulp kunnen gebruiken? Dan bent u bij Bouwmeester Consultancy aan het juiste adres. Wij hebben jarenlange ervaring met Microsoft Excel en kennen alle ins en outs van het programma. Mocht u hulp nodig hebben dan hoeft u niet verder te kijken. U mag altijd vrijblijvend contact met ons opnemen, wij staan graag voor u klaar! Ook als u Excel niet vaak gebruikt kunnen we u zeker verder helpen.
Geïnteresseerd over andere functies van Excel? Lees dan ook over afronden Excel, facturen maken in Excel, Excel concatenate en Excel lock cells.