Zzp’ers, mensen met een eenmanszaak en kleine bedrijven kennen het facturatie probleem vast wel. Je hebt er weer een maand opzitten en wilt graag snel en efficiënt je uren doorbereken en (automatisch) een factuur opmaken en opsturen. Naast dat je veel uren hebt gemaakt heb je wellicht ook nog veel materialen moeten inkopen en deze moeten natuurlijk ook gefactureerd worden. Al met al kan dit elke maand een vervelend proces zijn die ook vaak nog tijdrovend is. Vaak zit dit goed en efficiënt in boekhoudprogramma’s verwerkt. Echter, maakt niet iedereen gebruik van een boekhoudprogramma met automatische facturatie. Bovendien kan je het ook fijn vinden om zelf je eigen facturen (automatisch) te maken. Facturen maken in Excel is hiervoor een praktische en efficiënte oplossing. Alhoewel dit wel enige Excel kennis vergt, aangezien dit niet Excels makkelijkste functie is. Meer inzicht krijgen over hoe je dit voor jezelf kunt inregelen? Lees dan verder.
Hoe facturen maken in Excel?
Excel zou Excel niet zijn als hier al een aantal templates beschikbaar voor hebben.
Binnen Excel zijn er tientallen templates beschikbaar voor het maken van facturen in Excel. Het overwegen van één van deze factuur templates is dan ook de moeite waard. Je vind deze templates door te kiezen voor bestand -> nieuw -> zoeken op factuur, zie screenshot. Deze templates zijn vaak redelijk standaard en met name voor de facturatie kan het interessant zijn om een facturatie template op te zetten die overeenkomt met de stijl van je bedrijf.
Daarom kan het ook altijd een interessante optie blijven om zelf een Excel Factuur template te ontwikkelen. De al bestaande templates in Excel kunnen hiervoor een goed uitgangspunt zijn. Om zelf een facturatie template op te zetten in Excel kan redelijk ingewikkeld zijn.
Facturen maken in Excel uitbesteden aan een Excel expert?
Aangezien het maken van facturen in Excel op automatische basis zeker geen gemakkelijke klus is, kan het een goede optie zijn om hiervoor een Excel Expert in te schakelen. Binnen Bouwmeester Consultancy hebben we de juiste kennis in huis om op automatische basis facturen in Microsoft Excel te maken. Om dit te kunnen doen maken we vaak gebruik van de achterliggende programmeertaal VBA in Excel. Als u dit proces uitbesteed heeft u na een eenmalige investering uw automatische facturatie creatie op orde. Mocht u hier geïnteresseerd in zijn neem dan even vrijblijvend contact op met Bouwmeester Consultancy. Wij staan graag voor u klaar en helpen u graag op dit gebied.